Serba Serbi SEO,Adsense Dan Blogger

Biarlah aku mengarut sebentar disini, rehatku agak panjang' sedikit cerita sepanjang aku berblog,beradsense,beramazon,beradbrite dan berafflite
Kita mulakan denga"SEO Search Engine Optimization"

Dalam Adsense tak dapat dipisahkan dari sosok keramat ini"SEO'Search Engine Optimization, semakin besar jumlah pelawatmu, makin besar pula kemungkinan jumlah pelawat yang akan mengklik iklan adsense, atau iklan apapun yang kamu tempatkan dalam blog. Lalu apa kaitan dengan SEO? Alkisah... SEO adalah watak intelektual yang bertanggung jawab disebalik kejadian yang memberi impak diseberapa banyak atau sedikitnya jumlah pelawat blog anda dari search engine. Ingat !...prinsip utama untuk meningkatkan jualan atau pendapatan internet: More visitor... more CTR... more and more $$$$$$$$$$$.

Mendalami SEO bererti anda harus memperhatikan perkara-perkara yang berkaitan dengan web atau blog anda, umpamanya yang berkaitan dengan desain dari blog, content, tingkat kepopularan sebuah kata kunci/keyword yang dipilih, link yang menuju ke web atau blog anda, dan beberapa faktor lain yang akan memberi pada peningkatan rangking web atau blog anda di search engine.

Dengan terus berdaya usaha mengoptimalkan laman web anda serta berpatok dan berlandaskan prinsip-prinsip dasar yang terdapat dalam panel undang-undang cara kerja SEO, seiring waktu akan meningkatlah rank blog, dan sebagai hadiah istimewa buatmu adalah meningkatnya jumlah pelawat tanpa diduga dari serata dunia, dan akan meningkatlah CTR , secara semulajadi dan tanpa dolak-dalik juga tanpa rekayasa,tentunya peluang melonjakkan pendapatan anda dalam adsense, adbrite,jualan amazon,serta apa-apa iklan dalam blog anda akan bertambah..berdoalah'Amin..amin..amin... Berikut ini beberapa tips yang mungkin boleh dijadikan panduan untuk ke-SEO-an blog atau web.

Buat Persiapan.
Berapa banyak traffic blog anda perbulan? Dari jumlah traffic itu, berapa besar peratus jumlah pelawat yang merupakan tetamu tetap? Dan berapa peratus jumlah pelawat yang datang buat pertama kalinya? Kata kunci atau eyword apa yang engkau guna. Seberapa tinggi rangking blog anda di search engine untuk kata kunci tersebut! Serta berapa pula banyaknya sainganmu yang juga menggunaken kata kunci pujaan hatimu!!!lihat page result.
Semua orang yang sukses dalam adsense selalu mengatakan, untuk mengecapi sukses dalam adsense harus dilakukan selangkah demi selangkah. tangga demi tangga, sesuap demi sesuap, atau sedolar demi sedolar. Segala Aksi,Reaksi dan Ereksi yang akan kamu lakukan dalam blog, haruslah direncanakan dan direkayasa secara menyeluruh dengan perhitungan matang sebelumnya. Konon menurut master dan para sifu, blog atau web yang dikelola dengan perencanaan matang luar dan dalam, akan membuat langkah mu untuk menuju kejayaan akan menjadi lebih mudah dan ringan,seringan kapas, sesejuk embun pagi, seharum kasturi dan seindah rembulan. Sehingga kamu boleh melancong tanpa risau dengan beban kewangan.

Semakin kemas perancangn blog atau web,semakin besar pula peluangmu untuk berjaya. Ingat...!!pesam Mak''' kejayaan anda tidak akan diraih hanya dalam satu jam,satu hari atau satu malam. Perlu banyak hari,banyak jam dan banyak malam-malam untuk dating dan bercengkerama mesra dengan blog atau laman web anda . Gunakan teknik SEO,jangan gunakan teknik shoutbox berlarutan yang menyita masa dan tenaga anda, tingkatkan ranking , ketahui pelawatmu. Makin tinggi imej profesionalisme engkau dalam pengelolaan SEO atas blogmu, maka semakin besar pula kemungkinan mu untuk melihat $$$$$$ menuju kearahmu walaupun dikau sedang tidur memeluk istri,anak atau memancing dengan kekasih anda ,tidak perlu punch card, tidak perlu berkejar di kesesakan jalan raya mengejar masa takut dimarah dengan bos atau kes kena pecat

Gunakan Software dan Tools Terbaik
Lakukan research, penelitian, atau penyelidikan untuk mencari dan menemukan tool-tool terbaik dan tercanggih yang sedia ada. Jangan gunakan masa untuk perkara yang membuang semangat anda, jangan berjimat untuk memperoleh ilmu. gali dan temukan,gunakan software atau tools terhebat yang anda temukan sama ada secara free atau anda membelinya.Dalam mendesign laman web contohnya, banyak software atau tools yang dibuat khusus untuk merancang dan desain tertentu.Untuk blog banyak yang percuma tinggal menggunakan idea-idea dan kemahiran anda.

Jangan tempuh jalan singkat menuju senang dan mau seenaknya saja tanpa usaha, gunakan software yang terbaik dan tercanggih yang boleh kamu temukan dan gunakan, Gunakan software yang boleh membantu dan mempermudah untuk menghasilkan sebuah laman web atau blog yang berwawasan SEO sakti keramat.
Content dan ukuran
Berapa panjang isi sebuah page sebenarnya!..perkara ini tak semudah yang dijangkakan,untuk tidak membingungkan crawlr search engine, sebaiknya gunakan perkataan atau keyword yang tidak bertumpang tindih...makin panjang artikel sebenarnya makin membingungkan robot mesin pencari, sah-sah saja yang penting berinformasi. 


Design Laman
Design web atau blog anda sebolehnya memiliki tumpuan/niche untuk menonjolkan, mempertegas, memperjelas, menjernihkan dan menginformasikan kepada pelawat tentang layanan,service dan apa yang kamu tawarkan, hindarkan penggunaan gambar-gambar "menjorok,flash bertaburan, tak senonoh dan dan tak seronok " yang akan mengalihkan perhatian pelawat dari isi kandungan atau content. Content seharusnya lebih memukau perhatian pelawat, bukan background atau widget sana-sini. Gunakan warna-warni yang indah namun tidak menyakitkan mata. 


Kaya Keyword
Implementasikan, tempatkan, gunakan, dan selaraskan, kata kunci atau keyword ke dalam content sebanyak yang kamu boleh muatkan. Semakin popular keyword yang kamu gunaken, semakin cemerlang dan lihai cara anda menempatkan dan menyesuaikannya dengan content, maka akan semakin baiklah kesempatan mu di search engine. Ingat juga, adsense menggunaken keyword yang ada di content untuk mencari iklan yang juga menggunaken keyword tersebut. 


Semakin popular keyword tersebut, bererti semakin besar kemungkinan iklan yang akan tampil dengan menggunaken keyword tersebut. Dan bermakna semakin besar pula kemungkinan iklan akan muncul mengiringi content itu. Bererti makin besar kemungkinan pelawat akan mengklik iklan tersebut,besarlah pula penghasilan mu. Seklik beraerti...sekali mati ...tawau ,lahad datu ,sandakan kk etc....
Update Secara Teratur

Faktor yang membezakan, jadi jurang pemisah lubang yang ternganga lebar antara blogger secara pro, dengan blogger non-pro. Keteraturan, regular, kesinambungan,kelanjutan, kepanjangan hayat dari ter-updatenya sebuah blog, adalah faktor yang menjadi karektor,kalculator,kontraktor,karburetor,distributor,konduktor serta tor dan tor lainnya yang tidak dapat disebutkan semua,membezakan ke-pro-an si pengelola blog atau laman web.


Menamakan Tajuk
Nama file bisanya diambil secara auto dari tajuk sebauh artikel tersebut. Ini terutama terjadi pada blog-blog free seperti di Blogger atau blogspot ini. Blogger atau Blogspot bisanya akan menyimpan dan memberikan nama file mengikut nama tajuk yang kita tempatkan dikolum tajuk sewaktu kita membuat en3 atau artikel, search engine akan membuat analisis penamaan file ini dan menilainya.


Tajuk Blog serta Domain
Ramai blogger yang memilih nama-nama hebat untuk blog mereka, dan itu sah-sah saja dan dihalalkan. Tetapi itu tidak berkaitan langsung dan menjadi faktor penentu dari kejayaan sebuah blog. Ingat pesan mak... seorang calon pelawat tidak akan menaipkan nama blog anda ketika mencari maklumat di search engine. sebagai contoh; misalkan blog anda dengan tajuk"ISTRI MITHALI", maka dengan serta merta sertakan "Cinta atau Scandal Berdarah."


Logiknya seorang calon pencari jodoh (yang dalam kes ini adalah orang yang mencari tips bagaiman mendaptkan jodoh ) ingin mencari jodoh di internet...agaknya apa yang akan dia taipkan kedalam box search di Google atau search engine lainnya!,jodoh atau istri mithali?!!tentu tidak bukan..Tajuk blog atau deskripsi singkat dari blog harusnya sesuai dengan segera menjelaskan kepada pengunjung mengenai maklumat apa yang hendak engkau tawarkan kepada mereka.' CIRI CIRI WANITA UNTUK DIJADIKAN ISTRI MITHALI...itu mungkin deskripsi yang bagus dan bakal di cintai search engine.

Ini kerana mengarut...jadi pandai-pandailah memahami sendiri bahasa yang tunggang langgang nin'...














Komentar

  1. bro dah dapat ribu sebulan dengan adsense..angka yang besar tuh.. aku pulak maseh byk nak belajar.. :-)

    BalasHapus
  2. makin bingung aku d buatnya.... aduhhhhh....

    BalasHapus
  3. wis bila ko mo ajar aku cari duit?
    aku baca ni pon dah pening nak muntah!!!

    susah nak paham tau..
    susuh nuk puhum tuu..
    seseh nek pehem tee..
    sosoh nok pohom too..
    sisih nik pihim tii..

    BalasHapus
  4. salam Wik...
    cak ko tolong nengok kan
    Blog ku :-)..
    Ngam ka susunan tu?
    asi ka klu Search ads + content ads? dlm satu page

    sekian Terima Kasih
    :-)
    anya tuan dpt membalas jasa baik mu alwikz..

    BalasHapus

Posting Komentar

Berkomentarlah dengan sopan jangan sampai terjerat dengan undang-undang UUITE

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna