Melangkah Lagi

Sejak menggeluti dunia usaha internet sepenuh masa. Aku perhatikan diluar sana ramai orang berjaya dalam bidang usaha yang diceburi, tapi hari ini sambil berjalan kaki dari bandar pulang ke rumah,aku kembali menyedari dan tertanya-tanya dalam hati kecil" Pak Cik (pemilik sebuah restoran di tawau ni) tiada pendidikan tapi jadi "Tauke" pula.
Dan sebahagian besar dari mereka yang seperti Pak cik ini tidak memiliki pendidikan formal dalam bidang perniagaan.Malah ada yang tidak memiliki sijil, diploma ataupun degree dalam bidang bisnes.Namun mereka berjaya dan mampu meraih pendapatan jutaan ringgit sehingga memperoleh kebebasan kewangan dan kehidupan yang mereka impikan.

Yang jadi soalan ,perlukah juga aku ini mengikuti pendidikan formal, setidaknya memiliki sijil dalam bidang perniagaan'mungkin dengan cara itu bolehlah aku mengikut jejak Pak Cik tadi ini.Masalahnya aku internet,dia pula restoran 'huhuh.

Aku mencuba untuk tidak hipokrit dalam kehidupan ini, dimana keikhlasan menjadi batu asas dan mencuba untuk menjadi diri sendiri.

Selepas aku fikir-fikir matlamat kerjaya aku adalah mendalami usaha melalui internet secara serius, mungkin aku harus melangkah setapak lagi kehadapan.
Insyallah tahun hadapan aku akan mengambil pengajian peringkat Master dalam bidang Biz IT, setidaknya aku akan melakukan penyelidikan dengan serius untuk pengkhususan perniagaan internet 'e-commerce' sekarang dalam perancangan insyallah jika tiada aral melintang. JUST DO IT & FOCUS

Aku bukan sekadar ingin tahu, tapi biarlah melakukan, kalo cuma tahu tapi ndak melakukan tu ramai orang boleh buat' cakap sahaja kan...boleh bah juga aku " tapi aku yang cetek ilmu ni cuma boleh rungkai " Tahu dan Melakukan itu adalah dua perkara yang Tidak Sama bin Berbeza.

Jadi wang yang ada untuk 'protect' diri sepanjang pengajian nanti, sebab tu laa aku ndak megah kerana aku perlu ada "backup".Aku bertuah memiliki kawan-kawan yang memahami kekurangan aku selama ini.

Komentar

  1. wahhh dak lama lagi ko jadi professor ni wis. dimana ko mo sambung belajar?

    BalasHapus
  2. waaa...
    YDB maw smbg MASTER lawh...
    gud luck

    BalasHapus
  3. romzi..
    wahhh dak lama lagi ko jadi professor ni wis. dimana ko mo sambung belajar?
    _________

    Macam biasa yang kucakap rom''emm ndak ko ikut ka

    BalasHapus
  4. HSC dOn
    waaa...
    YDB maw smbg MASTER lawh...
    gud luck
    ____________

    tengah kumpul duit ni don' risiko dari keluarga ndak mampu ,,heheh

    BalasHapus
  5. :) muehehehe.. semoga sukses buzz. tapi apapun ko kahwin dulu sebelum sambung belajar. nanti ko jadi teruna antik :) mueehehhehe

    BalasHapus
  6. sama-sama kita membesar di taman permainan TBU!!... dengan mesra tepat dan betul ( kata polisi yg bengkang)

    alwis.. ko ni ibarat tukang rintis IT di daerah tawau ba... ahah.. kami mem pollo ja..

    BalasHapus
  7. Romzi:
    :) muehehehe.. semoga sukses buzz. tapi apapun ko kahwin dulu sebelum sambung belajar. nanti ko jadi teruna antik :) mueehehhehe
    ______________________
    ahahaha....siang malam ko cakap lagu tue rom, :))isshhhh kalo antik tu mahal bah rom..kihkih...


    faROCK Bukan Nama Sebenar:
    sama-sama kita membesar di taman permainan TBU!!... dengan mesra tepat dan betul ( kata polisi yg bengkang)
    alwis.. ko ni ibarat tukang rintis IT di daerah tawau ba... ahah.. kami mem pollo ja..
    _______________________

    farockkasinamasebenar laa,hahaa...bukan aku ba, sederet nama dalam senyap; maya-romzi-budi-agus-rahman...aku cuma dedahkan mereka sja nie,,sbb walaupun hebat2 belaka, dorang ini pemalu habis!!
    jom sekarang kita dah ada taman permainan TBU, sesapa tu bolehlaa tanam apapa sana, jangan lupa siram2 dan jaga kebersihan TBU..

    BalasHapus
  8. hhehehehe....
    ko kan king of tuttttt...
    hehehehe....

    BalasHapus

Posting Komentar

Berkomentarlah dengan sopan jangan sampai terjerat dengan undang-undang UUITE

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna