Blog Dan Pelawat

Trafik atau pelawat sebuah blog dan web sangatlah penting, membina blog untuk tatapan sendiri tidak akan ada kepuasan, bagi penulis blog untuk duit pastinya memahami pentingnya trafik, TIADA TRAFIK TIADA DUIT..hah... Tetapi sekarang blog personal juga mula mengarah pada blog iseng sedikit untuk duit, contoh dengan menampilkan iklan nuffnang atau sejenisnya. Disini pengiklan mengharapkan produk mereka ditatap dan dikunjugi ramai orang dalam internet, dengan memasuki laman web pengiklan melalui banner atau link yang terpasang di blog kita, maka komisen akan diberi. Tetapi jika banners itu tidak seorang pun memandang kerana blog kita tiada pelawat, maka tiadalah juga imbuhan buat pemilik blog. Disinilah pentingnya trafik sebuah blog.

Memiliki blog dengan satu tema khas itu adalah hal yang wajar, sebuah idealis juga penting untuk dijaga. Namun jika bloggers yang hanya mengangkat tema tertentu tetapi tidak ada pelawat ya sama saja bohong tentunya? Contoh sebuah blog yang mengangkat tema sebuah daerah.Amat penting menyelitkan artikel-artikel untuk membidik keyword dalam blog bertema khusus apalagi blog yang kurang popular ,maka untuk mendapatkan pelawat yang banyak harus memenuhi salah satu kriteria di bawah ini:
1. Pemilik blog mempunyai jaringan sosial (networking) yang kuat sehingga dengan sendirinya mendapatkan pelawat.
2. Memasang iklan.
3. Memiliki nama yang terkenal (seperti artis, politician dan lain-lain)
Bagi blog yang memiliki kriteria di atas tidak salah jika memuat artikel tanpa di SEOkan, tetapi cuba bayangkan bagaimana kejadianya jika blog seperti Chedet di selipkan dengan artikel-artikel untuk menembak keyword… heheeh... menurut saya hasilnya akan sangat luar biasa.

Bagi kita para blogger pemula yang sama sekali tidak memenuhi kriteria di atas maka kita perlu mengatasinya dengan Teknik SEO. Tidak salah jika artikel blog kita diselingi dengan artikel yang mengajak pelawat dari mesin pencari. Seperti yang saya lakukan di blog ini, sesekali saya menembak keyword untuk mengimbangi artikel-artikel idealis saya, hahahah !!.

Jadi jika blog kita mengangkat topik makananan, enjoy dan pribadi, tidak ada salahnya sesekali kita selitkan artikel mengenai : Terbakarnya Laut China Selatan atau Medali Emas Pertama Bagi Kontinjen Negara...hehehehe.

Kesimpulannya bahawa dalam berblog berusahalah jangan pernah terpaku pada salah satu topik atau tema pembahasan tertentu, jika merasa pelawat blog anda kurang memenuhi harapan, maka sesekali angkatlah artikel panas untuk menarik pelawat dari search engine. Bagaimana mencari isu panas semasa? jika anda menonton berita, lakukan research terhadap isu tersebut dan buatlah artikel walau sekerat dua; Jom marilah BELAJAR UNTUK PUAS dalam berblog...hahaha
post signature



Komentar

  1. mmg betul cakap ko, dl masa mula2 tulis blog..sakit hati sgt sebab takde traffic langsung..sekarang baru rasa kepuasan berblog..

    BalasHapus
  2. senyum simpul kepada ko wis...

    BalasHapus

Posting Komentar

Berkomentarlah dengan sopan jangan sampai terjerat dengan undang-undang UUITE

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna