Festival Kebudayaan Tawau

Festival Kebudayaan Tawau BIMP-EAGA Cultural Festival 2011
Tahun 2011 adalah babak baru dalam sejarah untuk Majlis Perbandaran Tawau (MPT) yang melaksana penganjuran berskala besar "Festival Budaya 2011 yang membawa kebudayaan dari BIMP-EAGA bersama-sama. BIMP - Brunei, Indonesia, Malaysia dan Filipina. Rupanya tarikh 15-16 january 2011 berlangsung Festival Kebudayaan Tawau. Festival Kebudayaan Tawau kali ini mengumpulkan kebudayaan bukan sahaja dari kalangan bangsa dan suku kaum yang ada di Tawau, tetapi juga dari Brunei, Indonesia, dan juga Filipina yang turut terlibat langsung dalam Festival Kebudayaan Tawau tahun BIMP-EAGA Festival Budaya 2011 - Gambar Festival Kebudayaan Tawau
Turut adir dalam festival ini adalah seniman tempatan popular Stacy, Ebi, Teater, Def Gab C dan lain-lain.BIMP-EAGA Festival Budaya 2011 Festival Kebudayaan Tawau di sertai negara Brunei, Indonesia,, Malaysia dan Filipina.

Festival Kebudayaan Tawau dalam BIMP-EAGA Festival Budaya 2011 ini berlangsnung di padang MPT 15 Januari 2011 sabtu lepas.
Antara kebudaayan Suku kaum yang menyertai Festival Kebudayaan Tawau adalah suku Tidung, China, Murut, Penan, Lundayuh, Bajo, Bugis, India, Jawa, Toraja, Butun, Iban, Kokos, Sulug, Pakistan dan Bisaya.

Dalam acara Festival Kebudayaan Tawau ini diisi dengan ;

1 - Pameran Budaya
2 - Pameran Kerajinan
3 - Budaya tarian, muzik tradisional dan lagu-lagu rakyat.
4 - Parade dalam gaun Tradisional
5 - Penutupan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman
6 - Fireworks paparan.

Kepelbagaian etnik budaya di daerah Tawau dipamerkan dalam Festival Kebudayaan Tawau. Tawau dikenali sebagai kumpulan etnik juga sempadan Indonesia dan Filipina. Tawau merupakan melting pot di mana pelbagai budaya bertemu. Selain Melayu, Cina dan India dan kumpulan adat seperti Kadazan, Murut, Bajau, Suluk dan Tidung, ada juga orang Arab, Pakistan, Cocos, Timor, Tator, Banjar,Butun, Jawa dan keturunan Bugis di Tawau.

Dalam festival ini, prosesi skala besar diadakan pameran kostum tradisional dan warisan budaya dari pelbagai kumpulan etnik Tawau bersatu dalam kepelbagaian sebagai 1 Malaysia sebagai sebagai BIMP-EAGA -

Review festifal kebudayaan tawau juga dapat diikuti dilaman

http://puadede.com/v1/festival-kebudayaan-tawau-2011/ - Festival Kebudayaan Tawau 2011 : Aku berpuas hati dengan kejayaan Festival Kebudayaan Tawau yang bukan sahaja dinilai dari sambutan warga Tawau malah pengisian program yang dirancang terlaksana dengan jayanya. Penghargaan perlu diberikan kepada Majlis Perbandaran Tawau (MPT) dan Lembaga Kebudayaan Negeri dengan sokongan padu pemimpin-pemimpin dari dua parlimen, Tawau dan kalabakan, seluruh jabatan kerajaan, NGO dan persatuan-persatuan di Tawau.

http://lisaalicakap.blogspot.com/2011/01/hari-pertama-festival-kebudayaan-tawau.html - Hari Pertama Festival Kebudayaan Tawau : aku, sisMaya dan Don sempat mengikuti rombongan dari Brunei dan Indonesia dalam sesi lawatan mereka sempena Festival Kebudayaan Tawau 2011

Mereka telah dibawa ke Muzium Majulah Koko yang terletak di Tanjung Batu. Pengenalan dari Puan Astika khususnya produk koko dari Teck Guan membuatkan para pengunjung berasa kagum dengan penghasilan oleh Majulah Koko.

http://tawaubloggers.com/festival-kebudayaan-tawau-bersama-tbu - Festival Kebudayaan Tawau bersama TBU : Selepas sidang media Festival Kebudayaan Tawau yang dipengerusikan Presiden Majlis Perbandaran Tawau, Tuan Ismail Mayakob, Tawau Bloggers Unity (TBU)telah membincangkan apa yang bakal dilakukan untuk menjayakan acara gilang-gemilang ini. Kami sedar, kami hanyalah sekolompok bloggers yang tidak dapat memberi sumbangan berbentuk material apatah lagi wang ringgit tetapi kami dengan kudrat yang ada, kami mahu menyumbang sesuatu dengan cara kami yang tersendiri.

http://www.etawau.com/HTML/Culture/Festival_Kebudayaan.htm
Festival KEBUDAYAAN TAWAU 2011
Tawau Cultural Festival 2011
Festival Kebudayaan BIMP-EAGA 2011 di Tawau
A festival when 4 countries comes together as one
BRUNEI - INDONESIA - MALAYSIA -PHILIPPINES
BIMP-EAGA Cultural Festival 2011 Present in this festival are popular local artists Stacy, Ebi, Theater, Def Gab C and others.

To be held at the Tawau participating countries Brunei, Indonesia, the Philippines, our country Malaysia.
Location : MPT ground on January 15, 2011 (Saturday)
Cultural Tribes participating in the festival
Tidung, Chinese, Murut, Penan, Lundayuh, Bajau, Bugis, Indian, Java, Toraja, Butun, Iban, Kokos, Sulug, Pakistani and Bisaya
Terima kasih kerana telah mengikuti pesta Festival Kebudayaan Tawau.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna