Lempar Kasut kepada Bush

Translate this page >

Lawatan perpisahan Presiden AS George W Bush ke Iraq diwarnai insiden memalukan.

Para pengawal keselamatan Iraq mengamankan Presiden AS George W Bush selepas seorang wartawan membalingkan kasut kearahnya dalam satu sidang media di Baghdad, Irak, Ahad semalam.

"Ini adalah akhirnya!" teriak lelaki itu kemudian membalingkan kasut.
Lelaki berani tersebut diketahui bernama Muntadar al-Zeidi. Ia adalah koresponden TV Al-Baghdadiya, sebuah stesen televisien milik warga Iraq berpusat di Cairo, Mesir.
Bush mengelak dengan menundukkan kepala disebelah kiri sewaktu kasut itu melayang menuju kearahnya, nasib Bush ada ilmu refleks ,Jika tidak kepala Bush pasti akan menerima rawatan, insiden ini berlaku walaupun di bawah pengawalan ketat bersama Perdana Menteri Nuri al-Maliki di Istana Salam .
Al-Zeidi kemudian diamankan oleh pengawal keselamatan. Namun, lelaki itu terus melaungkan kebencian kepada Bush, meskipun sudah dibawa keluar. Suaranya terdengar dari ruangan lain. "Itu ciuman perpisahan, kamu anjing," katanya.
Tapak kasut dianggap sebagai penghinaan terbesar dalam budaya Arab. Selepas patung Saddam Hussein dirobohkan di Baghdad pada April 2003, banyak orang memukul wajah patung itu dengan tapak kasut mereka.
Sejumlah wartawan Iraq berdiri untuk meminta maaf atas insiden tersebut.
White House menyatakan, Bush membungkuk untuk menghindari balingan kasut pertama, sementara balingan kasut kedua hampir mengenai presiden AS tersebut.
"Terima kasih kerana meminta maaf atas nama orang Irak. Hal itu tidak mengganggu saya. Jika Anda menginginkan fakta, itu kasut ukuran 10 yang dibalingnya," kata Bush bercanda. Dengan meremehkan insiden itu, Presiden Amerika tersebut kemudian mengatakan, "Saya tidak tahu apa masalah orang itu. Saya tidak merasa terancam dengannya."

Bush melakukan lawatan perpisahan ke Irak. Kunjungan mendadak itu hanya 37 hari menjelang Bush berundur dari White House dan akan digantikan Barack Obama pada 20 Januari nanti. Gila...! Mungkin ini adalah pertama kalinya dalam sejarah kepresidenan Amerika Serikat, seorang Presiden dilempar kasut dari jarak dekat oleh seseorang.
Saksikan Video di http://news.bbc.co.uk/2/hi/7782422.stm



Komentar

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna