Barang Antik Yang Dikejar Kolektor

Pada penghujung bulan jun lalu,Aku telah menempuh sebuah perjalanan kecemasan'bukan jalan yang "ICU, tapi peristiwa dalam lipatan sejarah keluarga Aku,"Alfateha buat ayah kepada ibunda saya yeng menghadap ke rahmatullah.
Disebuah ceruk ,Aku telah bertemu dengan seorang "tua penghuni pondok sepi'sebak didada melihat satu kedaifan.'dan satu pengalaman lagi ternoktah kali ini.

Aku telah memasuki kediaman warga emas ini dengan lututku yang bergetar'takut!!"tentulah..kampung orang mesti penuh mistery dan entah aku boleh keluar dari ruang itu dalam keadaan utuh,'itu yang bermain difikiran aku ketika itu. Pandangaku menjelajah kesetiap sudut ruangan warga emas ini,'tata ruang yang berselerak dan ada sebuah meja bulat serta sepasang senjata dari tembaga di atas meja tersebut.
Aku mahu bertanyakan benda itu,namun telah di dirembat dengan penjelasan tuan rumah"ini pistol zaman Belanda,berusia lebih dari 300 tahun.


300 tahun !!! aku meneliti setiap inci jasad benda itu,memang sah 'berselimut kulat besi warna hitam dan lubang peluru yang kekuningan,pistol ini seakan bercerita bahawa telah banyak nyawa yang aku hilangkan.
Aku memandang kearah dinding dimana ada sepasang samurai zaman Nippon tergantung disitu.
Aku bertanyakan mengenai samurai itu,dengan spontan Pak Tua langsung mengambil meja bulat untuk mencapai benda yang Aku maksudkan.
Sambil mengeluarkan senjata tradisi negeri sakura itu 'beliau menerangkan bahawa samurai ini boleh di lipat dan bergelung'

Aku telah melihatnya dengan jelas apa yang dilakukanya.
lalu beliau mengarahkan Aku mencabut dan memisahkan beberapa bahagian dari badan samurai,pada bahagian pangkal ada pisau tajam dengan seketul batu berkilau warna hijau(giok),serta segulung kain belacu tua bertuliskan aksara jepun.

Aku tidak faham apa makna tulisan kain yang berhabuk itu,mungkin mencatatkan nama pemilik samurai atau surat kuasa kepemilikan"wallahualam.
Banyak benda kuno dalam ruangan itu,ada beberapa barangan buatan China yang bertuliskan angka tahun pembuatan 1617.
Memang menarik dan bernilai tinggi,menurut tuanya,kesemua barangan itu adalah warisan temurun moyangnya,disimpan dan dirawat dengan rapi olehnya.
ada bau kemenyan di ruangan itu'mungkin ada upacara ritual untuk benda-benda tersebut,

sebelum beredar Aku telah mengarahkan beliau untuk menekan sesuatu pada kamera digital walaupun beliau enggan melakukanya.

Namun dengan menghulur sedikit saguhati juga "Aku katakan buat kenangan,beliau dengan rela menembakkan satu kilatan dari flash kamera mengambil gambar Aku di atas.






Komentar

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna