Jinak Jinak Niaga

10 List Permulaan Usaha

Tidak mudah untuk memulai sebuah perniagaan baru. Apatah lagi langsung melakukan transaksi urusniaga, seorang pemula biasanya terjerumus dengan kesibukan-kesibukan yang justru menjauhkan dirinya untuk memulai kegiatan perniagaan yang sebenarnya. Kalau hanya sehari dua tidak jadi masaalah, Yang sering terjadi justru sampai seminggu, atau berbulan tanpa melakukan real bisness. Anda boleh menyebut apa sahja. Sibuk membuat kad nama, sibuk memilih font atau logo syarikat, atau sibuk memikirkan konsep perniagaan yang power untung.

Memang benar untuk memulai sebuah perniagaan perlu persiapan yang matang, atau seperti dikatakan Robert Spiegel, penulis buku “The Shoestring Entrepreneur’s Guide to the Best Home-Based Businesses”, bahwa mempersiapkan sebuah perniagaan tak ubahnya menyerut hujung pensil.

Aktivity perniagaan Anda tentu bukan hanya pada seruncing apa hujung pensil Anda, tatapi bagaimana Anda menggunakan pensil yang runcing itu kejayaan perniagaan anda.Kalau Anda sedang berada pada kedudukan seperti itu, ada 10 langkah menurut Robert Spiegel yang perlu Anda ingat dan lakukan: 10 langkah itu adalah sebagai berikut;

#1. Buatlah List Kerja
Tampalkan di tempat selalu terlihat oleh Anda. Beri tanda dan warna yang menarik perhatian. List itu merupakan “kompas” pemandu Anda untuk merintis perniagaan anda berjalan dan berhasil.

#2. Segeralah Melangkah
Anda boleh meniru bagaimana seorang bayi belajar jalan. Jatuh-bangun, tanpa pernah menyerah, dengan langkah-langkah kecilnya. Seperti itu pula seharusnya Anda ketika memulai sebuah perniagaan. Meskipun sedikit, pendek, dan kecil, segeralah melangkah. Realisasikan list kerja Anda, fokuslah, karena itu akan memperkecil rasa takut dan keasingan yang Anda alami. Keraguan-raguan hanya hilang oleh tindakan.

#3. Dapatkan Pelanggan atau Klien
Kalau anda belum mempunyai pelanggan atau klien, Anda belum dapat dikatakan punya perniagaan, Jadi, dapatkan pelanggan atau klien pertama Anda untuk memulai perniagaan baru Anda. Layani, rawat, dan puaskan pelanggan pertama Anda.

#4. Lupakan Kesempurnaan
Tidak mungkin Anda mengharapkan segala sesuatunya berjalan sempurna ketika awal-awal Anda merintis perniagaan baru Anda.Pasti ada sahja masalah dan rintangannya. Tapi tidak mengapa,itu biasa dan wajar. Di sini, sikap realistik dan kesabaran Anda sangat diperlukan.

#5. Pilihlah Staff Pekerja Keras
Sangat penting di awal-awal merintis usaha baru Anda, Anda dikelilingi oleh orang-orang yang semangat dan pekerja keras. Hal ini akan menciptakan lingkungan yang penuh ghairah sehingga semakin menambah imun kerja perniagaan Anda.

#6. Bicaralah Soal Perniagaan
Bawa suasana diri Anda dalam dunia perniagaan dan sebagai pelaku bisness. Ganti pilihan kata dan bahasa Anda dalam kehidupan sehari-hari. Bicarakan syarikat Anda sebagai perniagaan, bukan tentang sebuah perniagaan.Yakinkan diri Anda sendiri bahwa Anda sedang menjalankan sebuah perniagaan. Sebab, kalau Anda sendiri tidak yakin dengan perniagaan Anda, bagaimana Anda dapat mengharapkan orang lain yakin. Jangan katakan kata-kata yang menunjukkan Anda (seperti) tidak serius dalam perniagaan. Misalnya, “Saya sedang berusaha memulai perniagaan”. Katakan “Ini bisness saya"Perniagaan saya“.

#7. Hargai Diri Anda
Kita semua menyukai penghargaan. Ini saatnya untuk jujur pada diri sendiri, setiap minggu sekali, tanyakan pada diri Anda apakah Anda sudah melakukan sesuatu yang layak untuk dihargai, sesuatu yang nyata berpengaruh terhadap kemajuan perniagaan Anda. Jangan teragak-agak untuk merayakannya. #8. Jadikan Semuanya Accountable Temukan rakan niaga, organisasi atau pemilik usaha lain yang dapat langsung ataupun tidak langsung, mengawasi perniagaan baru Anda. Langkah ini penting agar Anda selalu terdorong untuk melakukan langkah-langkah serius yang dapat dipertanggungjawabkan. Langkah ini juga membuat Anda selalu berada di jalur tujuan perniagaan Anda.

#9. Analisa Perkembangan Zaman
Pastikan kalau perniagaan Anda tidak ketinggalan zaman. sebab Itu mengapa Anda disarankan tidak terlalu lama menghabiskan masa untuk meruncingkan hujung pensil Anda. Sebab yang lebih penting adalah melakukan sesuatu untuk perniagaan Anda. Di sini, Anda harus peka terhadap perkembangan zaman.

#10. Ingatlah Impian Anda
Ketika perniagaan Anda sudah mulai bergerak, jangan takut untuk keluar dari “zon selamat” Anda. Katakan pada diri Anda, “Sekarang saya sudah punya perniagaan sendiri. Saatnya membesarkan perniagaan saya”. Merubah tujuan dan menciptakan mimpi baru juga dapat menyegarkan semangat Anda seperti awal mula merintis perniagaan baru Anda. "Selamat mencuba! Semoga berjaya.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Cara Hack Chip Poker Terbaru

RUMAH BUDAYA SULAWESI TENGGARA

Sejarah Negeri Wuna